Vasemmalta / Alta löytyy jokaisen valinnan jälkeen päivittyvä ostoskori.
Syötä ensin auton rekisteritunnus sekä ajokilometrit
Valitse toimipiste
Huollon Online tarjoaa automaattisesti seuraavaa sopivaa määräaikaishuoltoa. Huoltopaketin alta löytyvät suositeltavat lisätyöt. Voitta myös valita autolle lisäpalveluita sekä tarjouksia. Voitte poistaa valinnan klikkaamalla ostoskorista.
Voitte varata huollon kolmella eri tavalla:
Kirjaa yhteystietosi, valitse vahvistusviestin yhteydenottotapa, lopuksi hyväksy tilaus- ja käyttöehdot. Saatte muutaman minuutin kuluttua huollon vahvistusviestin valitsemaanne vahvistustapaan.
Autoalan Keskusliitto ry:n ja Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen auto- ja erikoiskorjaamot sekä automaalaamot soveltavat 1.1.2007 alkaen seuraavia Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) laatimia ja kuluttaja-asiamiehen tarkistamia moottoriajoneuvojen korjausehtoja. Jäljempänä olevissa korjausehdoissa käytetään huolto-, korjaus- tai maalaustyön tekijästä nimitystä korjaamo, työn tilaajasta nimitystä asiakas ja moottoriajoneuvoista tai niiden osista nimitystä ajoneuvo tai työn kohde.
Korjaamo suorittaa työn ammattitaitoisesti ja huolellisesti noudattaen
valmistajan kyseistä automallia varten laatimia, Suomen olosuhteisiin
tarkoitettuja huolto- ja korjausohjeita.
Korjaamo hankkii korjauksessa käytettävät varaosat ja tarvikkeet. Varaosien
ja tarvikkeiden pitää olla alkuperäisiä tai laadultaan niitä vastaavia,
ellei toisin sovita.
Korjaamo voi kieltäytyä käyttämästä asiakkaan tuomia varaosia, mikäli se
katsoo niiden olevan viallisia tai korjaustarkoitukseen soveltumattomia.
Korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys.
Korjaamo ilmoittaa selkeällä tavalla erikoisosaamisestaan ja
valtuutuksistaan.
Korjaamo voi teettää työtilaukseen liittyviä töitä alihankintatyönä.
Korjaamo vastaa myös käyttämiensä alihankkijoiden suorituksista.
Korjaamo pyrkii asiakkaalle edullisiin ratkaisuihin. Jollei korjausta voida
tehdä, vikaa poistaa tai jos havaitaan, että korjaus olisi työn kohteen
käyttöarvo huomioon ottaen asiakkaan kannalta taloudellisesti tai teknisesti
epäedullinen, asiasta ilmoitetaan asiakkaalle mahdollisimman pian ennen
korjaustyön aloittamista tai jatkamista.
Työtilaus tehdään vähäisiä korjaustöitä lukuun ottamatta kirjallisesti ja
työtilauksesta annetaan yksi kappale asiakkaalle toisen jäädessä
korjaamolle.
Asiakkaan pitää työtilausta tehdessään ilmoittaa tiedossaan olevat
korjaukseen vaikuttavat seikat kuten esim. työn kohteen mahdolliset
aikaisemmat korjaukset tai korjausyritykset.
Jos työtilausta muutetaan tai täydennetään työtilauksen tekemisen jälkeen
asiakkaan pyynnöstä, merkitään sovitut muutokset korjaamon työtilaukseen ja
niistä lähetetään sovittaessa vahvistus asiakkaalle.
Asiakas voi perua työtilauksen ennen työn aloittamista tai valmistumista.
Korjaamo voi tällöin velottaa asiakasta ennen peruutusta tehdystä työstä,
käyttämistään tai tilattua työtä varten erityisesti hankkimistaan varaosista
ja tarvikkeista sekä muista näiden ehtojen mukaisista kustannuksista, joita
se ei ole voinut välttää. Korjaamon perimä hinta ei kuitenkaan saa ylittää
tilatun korjauksen hintaa.
Korjaamo ei ota vastaan ajoneuvon uudelleen verottamiseen mahdollisesti
johtavaa korjaustyötä, ellei työntilaajana ole ajoneuvon rekisteriin
merkitty omistaja.
Korjaamon pitää ilmoittaa ajoneuvon omistajalle ennen korjaustyön
aloittamista tai jatkamista, mikäli ajoneuvon osien vaihtamisesta voi
korjaamon käsityksen mukaan seurata ajoneuvon uudelleen verottaminen.
Ajoneuvon omistajan pitää ilmoittaa korjaamolle tiedossaan olevat ajoneuvoon
tehdyt aikaisemmat osien vaihdot.
Jos ajoneuvoon vaihdetaan korjauksen yhteydessä ajoneuvon omistajan
tilauksesta niin paljon osia, että ajoneuvo joudutaan näiden toimenpiteiden
johdosta verottamaan uudelleen autoverolain 3 §:ssä tarkoitetulla tavalla,
verovelvollinen on korjauksen tilannut ajoneuvon omistaja.
Korjaamon hinnoitteluperusteet ovat nähtävillä korjaamon asiakastiloissa
hintamerkintäasetuksen (1359/99) edellyttämällä tavalla. Ilmoitettu hinta
voi olla hinta-arvio, enimmäishinta tai kiinteä hinta. Ellei muuta sovita,
annettu hintatieto koskee koko korjaustyötä siinä käytettyine varaosineen ja
tarvikkeineen. Hinta-arviota ei saa ylittää enemmällä kuin 15 prosentilla,
ellei korjaamo osoita muusta sovitun. Hinta-arvio on voimassa yhden
kuukauden, ellei muusta sovita. Hinta-arvio ei sido korjaamoa, jos työn
kohdetta tutkittaessa ilmenee tarvetta korjaustoimiin, joita ei työn
vastaanottamisen yhteydessä tehdyssä normaalissa tarkastuksessa ole voitu
ennakoida. Tällaisen seikan ilmetessä korjaamon pitää ottaa yhteyttä
asiakkaaseen uuden hinta-arvion ilmoittamiseksi.
Jos korjaukselle sovitaan koko korjaustyön kattava enimmäishinta,
enimmäishintaa ei saa ylittää.
Kiinteää hintaa korjaamo ei saa ylittää ilman asiakkaan lupaa muutoin kuin
jäljempänä kohdassa 5. mainittujen vähäisten ja tarpeellisten lisätöiden
vuoksi.
Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista,
tarvikkeista ja alihankintatöistä sekä muista työtilaukseen liittyvistä
tarpeellisista toimista. Laskussa eritellään työsuoritukset työkohteittain
sekä ilmoitetaan muut kustannuksia aiheuttaneet toimet. Varaosat ja
tarvikkeet eritellään laskussa yksikköhinnoittain, jos ne eivät sisälly
työkohteiden hintoihin tai pakettihintoihin. Vähäiset varaosat ja tarvikkeet
voidaan laskuttaa erittelemättä.
Jos korjausta suoritettaessa ilmenee tarvetta tehdä työtilaukseen
kuulumattomia lisätöitä, korjaamon pitää saada niihin asiakkaan lupa.
Asiakkaalle pitää lupaa tiedusteltaessa ilmoittaa, aiheuttaako lisätöiden
lykkääminen vaaraa asiakkaan terveydelle tai omaisuudelle.
Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa, korjaamo saa tehdä
vain vähäisiä ja tarpeellisia työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, joiden
tekeminen on tarkoituksenmukaista yhdessä tilattujen töiden kanssa.
Tällaisten lisätöiden kustannukset saavat olla enintään 100 euroa.
Työtilaukseen merkittyä enimmäishintaa korjaamo ei saa lisätöidenkään vuoksi
ylittää, ellei se osoita muuta sovitun.
Lasku maksetaan käteisellä työn kohteen luovutuksen yhteydessä, ellei muusta
maksutavasta ole työtilausta tehtäessä sovittu.
Korjaamo perii viivästyskorkoa erääntyneestä ja myöhästyneestä suorituksesta
korkolain (633/82) mukaisesti. Korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta työn
kohdetta asiakkaalle, ellei korjauslaskua makseta luovutuksen yhteydessä.
Korjaamo voi luovuttaa työn kohteen asiakkaalle vakuutta vastaan. Korjaamon
oikeudesta myydä työn kohde on säädetty laissa elinkeinoharjoittajan
oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine (688/88). Asiakkaalla on oikeus
pidättäytyä maksamasta virheellisesti suoritettua korjausta, kunnes virhe on
korjaamon toimesta tai kustannuksella poistettu. Asiakas ei kuitenkaan voi
pidättää suurempaa rahamäärää kuin mihin hänellä virheen johdosta on oikeus.
Vakuutusyhtiön laskuun tehtävissä korjauksissa työtilaus laaditaan korjaamon ja asiakkaan välillä, ellei muuta sovita. Ajoneuvoon tehdään vahinkotarkastus vaurioiden ja korjaustavan määrittämiseksi. Saatuaan laskutusluvan vakuutusyhtiöltä korjaamo laskuttaa korjauskustannukset asiakkaan sijasta suoraan vakuutusyhtiöltä. Asiakas on velvollinen maksamaan korjaamolle sen osan korjauslaskusta, jota vakuutusyhtiö ei korvaa.
Työ tehdään sovitussa ajassa. Mikäli työtä ei saada valmiiksi sovittuna
aikana, korjaamo ilmoittaa asiakkaalle lisäajan tarpeesta. Asiakkaan pitää
antaa korjaamolle kohtuullinen lisäaika korjauksen suorittamiseksi.
Jos valmistumisaikaa ei ole työtilausta tehtäessä sovittu, työ tehdään
korjauksen laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisessa ajassa.
Kuluttaja-asiakkaan oikeus purkaa sopimus korjaamon viivästyksen johdosta
määräytyy kuluttajansuojalain 8 luvun 9 §:n mukaisesti.
Asiakkaan oikeus saada vahingonkorvausta viivästyksen johdosta määräytyy
kohdan 13. mukaisesti.
Työn kohde vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon aukioloaikana. Tällöin
katsotaan työn kohteena olevan ajoneuvon vastaanottaminen korjaamolle ja sen
luovuttaminen asiakkaalle tapahtuneeksi avaimien luovuttamisella korjaamon
edustajan ja asiakkaan välillä. Aukioloajan ulkopuolella tapahtuvat
luovutukset korjaamolle ja korjaamolta tehdään asiakkaan vastuulla, ellei
muusta ole sovittu.
Korjaamo vastaa siitä, että työn kohdetta säilytetään huolellisesti.
Korjaamo vastaa työn kohteen katoamisesta tai vahingoittamisesta, ellei se
osoita toimineensa huolellisesti. Korjaamo ei vastaa ajoneuvoon jätetyistä
irtaimista esineistä, ellei niiden säilyttämisestä ole sovittu.
Korjaamon säilytysvastuu lakkaa neljän vuorokauden kuluessa siitä
ajankohdasta lukien, kun korjaamo on ilmoittanut asiakkaalle työn
valmistumisesta. Korjaamolla on tällöin oikeus siirtää ajoneuvo
korjaamoalueen ulkopuolelle. Asiakkaalle pitää ilmoit-
taa siirrosta viimeistään siirtoa edeltävänä päivänä.
Jos korjaamo säilyttää ajoneuvoa korjaamoalueella edellä mainitun neljän
vuorokauden jälkeen, sillä on oikeus periä säilytysajalta korvausta.
Säilytysmaksut ovat nähtävissä korjaamon asiakastiloissa.
Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, antaa korjaamo työstään takuun, joka on
voimassa työn valmistumispäivästä lukien kuusi kuukautta tai 15.000
kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan.
Takuu koskee myös korjaamon käyttämän alihankkijan työtä ja tämän hankkimia
varaosia ja tarvikkeita. Korjaamo sitoutuu takuun voimassaoloaikana omalla
kustannuksellaan korjaamaan työssään, hankkimissaan varaosissa ja
tarvikkeissa ilmenevät virheet.
Takuu ei kata säätöjä eikä työn kohteen normaalia kulumista. Takuu ei kata
myöskään asiakkaan hankkimia varaosia niiden asennusta lukuun ottamatta eikä
väliaikaista korjausta, joka tehdään asiakkaan vaatimuksesta hyvää
korjaustapaa noudattamatta.
Takuu ei ole voimassa, jos korjaamo saattaa todennäköiseksi, että virhe
johtuu asiakkaan puolella olevasta syystä, kuten ajoneuvon tai muun
työnkohteen vääränlaisesta käsittelystä, tapaturmasta tai ulkopuolisen
aiheuttamasta vauriosta, taikka siitä, että asiakas on laiminlyönyt
ajoneuvon asianmukaisen hoidon ja huoltamisen.
Takuuehdoilla ei rajoiteta asiakkaalle kuluttajansuojalain mukaan kuuluvaa
oikeutta vedota korjauksessa olevaan virheeseen.
Maalaustyön takuu on voimassa 12 kuukautta maalaustyön valmistumisesta
lukien, ellei toisin ilmoiteta. Edellä 10. kohdassa olevat takuuehdot
koskevat soveltuvin osin myös maalaustakuuta.
Maalaustakuu ei kata vaurioita, jotka johtuvat:
a. ulkoisista vahingoista, kuten esim. kiveniskuista, ilman epä-
puhtauksista tai muista vastaavista syistä,
b. korin osien liitoskohtien välistä alkaneesta ruostumisesta, jota
ei ole liitoskohtia avaamatta mahdollista todeta,
c. ajoneuvon osiin aikaisemmin tehdyistä korjausja maalaustöistä, jotka on
tehty sellaisia menetelmiä käyttäen, jotka ovat vahingoittaneet maalausta ja
joita ei maalauksen aikana
ole voitu havaita.
Korjaamo voi rajoittaa:
a. takuuta maalauksissa, joissa asiakas on tehnyt pohjustustyöt,
toimittanut omat maalausmateriaalit tai asettanut maalaamolle tämän
normaaleista työmenetelmistä poikkeavia vaatimuksia,
b. takuuta maalauksissa pintoihin, joissa on ruoste- tai muita vastaavia
syöpymisvaurioita,
c. takuuta maalauksissa, jotka tehdään muovi- ja kumiosiin, joiden
materiaalia se ei voi kohtuudella tunnistaa.
Korjaamo ilmoittaa asiakkaalle asettamistaan rajoituksista työtilausta
tehtäessä tai viimeistään rajoituksen aiheen ilmetessä.
Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä ja vaatia virheen oikaisua kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Korjaamolla on oikeus omalla kustannuksellaan oikaista virhe, jos se asiakkaan ilmoittaessa virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen. Virheen korjaamisen tulee tapahtua kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti virheestä. Jos ajoneuvo on virheen ilmetessä ja vaatiessa korjausta sellaisessa paikassa, että sen kuljettaminen työn suorittaneeseen korjaamoon ei ole tarkoituksenmukaista, pitää asiakkaan ottaa yhteys työn suorittaneeseen korjaamoon sopiakseen virheen korjaamisesta työn suorittaneen korjaamon osoittamassa korjaamossa. Korjaamo ei korvaa toisessa korjaamossa tehtyä työtä, jos asiakas ei ole ottanut yhteyttä korjaamoon, paitsi jos yhteydenotto on estynyt juhlapyhien, viikonlopun tai muiden vastaavien syiden vuoksi, eikä korjausta voida lykätä aiheuttamatta asiakkaalle kohtuutonta haittaa. Korjaamo ei ole velvollinen korjaamaan virhettä, jos siitä aiheutuisi sille virheeseen nähden kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Jollei virhettä voida korjata tai sitä ei tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti virheestä, on asiakkaalla oikeus saada hinnanalennusta tai virhe korjautetuksi muualla työn suorittaneen korjaamon kustannuksella.
Jos korjaustyö on tehty virheellisesti tai se ei ole valmistunut näiden
ehtojen 8. kohdan mukaisesti määräytyvässä korjausajassa,
kuluttaja-asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta virheen tai viivästyksen
aiheuttamasta välittömästä vahingosta kuluttajansuojalain 8 luvussa olevien
vahingonkorvaussäännösten mukaisesti. Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen
aiheuttamasta vahingosta, jos viivästys aiheutuu korjaamosta
riippumattomasta syystä kuten työnseisauksesta, veden ja energian jakelun
katkeamisesta, varaosien hankinnan vaikeutumisesta tai muusta korjaamon
vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä. Asiakkaan pitää
ilmoittaa viivästystai virhetilanteen ilmetessä korjaamolle, onko hänellä
auton käyttötarvetta sinä aikana, kun ajoneuvon käyttö estyy korjaamolla
olon vuoksi. Ellei tällaista ilmoitusta tehdä, asiakkaalla ei ole oikeutta
korvaukseen ajoneuvon käytön estymisen johdosta. Jos asiakkaalle annetaan
maksuton sijaisauto, asiakkaalla ei ole oikeutta muuhun korvaukseen
korjattavana olevan ajoneuvon käytön estymisen johdosta. Asiakkaalla on
oikeus saada korvausta korjauksen viivästymisen tai virheellisen korjauksen
aiheuttamista välillisistä vahingoista vain silloin, kun viivästys tai virhe
johtuu korjaamon puolella olevasta huolimattomuudesta.
Asiakas on aina velvollinen toimimaan siten, etteivät viivästyksen tai
virheen aiheuttamat vahingot hänen toimiensa tai laiminlyöntiensä
seurauksena aiheettomasti lisäänny.
MUUN KUIN KULUTTAJA-ASIAKKAAN OSALTA KORJAAMO EI OLE VASTUUSSA VIIVÄSTYKSEN TAI VIRHEEN AIHEUTTAMASTA VAHINGOSTA.
Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne voidaan nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa.
Autoalan Keskusliitto ry
Autoliitto ry
Autotuojat ry
JÄLKIPAINOS JA OSITTAINENKIN LAINAAMINEN KIELLETTY
Julkaisija: AKL-PALVELU OY